Categories: Тарих

«Сәлем салу» оңтүстікте ғана сақталған. Неге?

Танымал тарихшы Радик Темірғалиев танымал қазақ салттарының бірі туралы сұраққа жауап берді.

Темірғалиев өзінің телеграм-арнасында «сәлем беру» салты Қазақстанның тек оңтүстігінде таралған деген тұжырым дұрыс па – соны анықтап көруге тырысты.

Сөзбе-сөз:

Солтүстіктегілер «сәлем беруді» 100 жыл бұрын ұстанған.

«Шын мәнінде солтүстік тұрғындар бұл салтты ХХ ғасырдың басына дейін ұстанып келген.

Орта жүз қазақтарының арасында келіннің күйеу жігіттің үлкен туыстарымен кездесуі былай сипатталған: «Қандай да бір ерекше жағдайларда, ол оларға бір тізесін бүгіп, басын еңкейтіп, екінші тізесіне қолдарын айқастырып, құрмет көрсетеді» («Семей облысы қырғыздарының әдет-ғұрыптары», 1878 жыл).

Кіші жүзде бұл рәсім келесідей жасалған: «Тұрмысқа шыққан әйелдердің еркектерге сәлем беруі бір тізе бүгіп, көйлектің жеңімен оң жақ иектен жоғарыдан төмен қарай сырғытудан тұрады – бұған ерлер басын сәл изеп, «көп жаса» деп тілек білдіріп, жауап берген» (Л. Баллюзек. «Кіші Қырғыз ордасында бұрын болған және қазір де ішінара орындалып жүрген, заң күші әдет-ғұрыптар», 1871 ж.).

Сондықтан «сәлем беруді» аймақтық дәстүр деп айтуға болмайды. Бұл ұлттық салт-дәстүр.

Бірақ «сәлемді» келіндер күніне бірнеше рет берген деген орынсыз. Бұл өте сирек болатын.

Келінмен артық байланысуға болмайтын

Мәселе мынада, қайын аталар мен егде жастағы ер адамдар келінмен барынша аз байланысуға тырысатын. Дала этикеті осыны талап ететін. Үлкен ағасының әйелі – жеңгемен қалағаныңша әзілдесіп, көңіл көтеруге болатын еді, бірақ кіші туысының немесе ұлының әйелі – келінмен – жай сөйлесуге тыйым салынды. Болмайды. Сондықтан, атасы мен келінінің ойнас болуы қазаққа таңсық еді. Тыйымды бұзған Қодар мен Қамқа осы үшін өлім жазасына кесілген болатын.

Қайын атасы мен келіні көрші ауылда бетпе-бет кездесіп қалып, бір-бірін танымай қалғаны туралы әзілдер де осыдан туған. «Күйеуінің ауылына келгеннен кейін қалыңдық қайын атасы мен қайын енесінің алдарынан өтетін. Бұл кезде оның беті жабық тұрады және «келін көрімдік», яғни қалыңдықты көрсету рәсімі орындалғаннан кейін бір сәтке ашылатын… Содан бері келін мен қайын ата кездесіп қалмауға тырысатын, тіпті ұзақ жыл бір ауылда тұрып келіп, келінін танымайтындар да болатын, — делінген «Қырғыздардың құқықтық әдет-ғұрыптарын зерттеуге арналған материалдарда».

Қорытынды өздігінен сұранып тұр.

«Сәлем берудің» сенімді жақтаушылар осы екінші дәстүрді де есте сақтап, келіннің көзіне барынша аз түсуді де ұстанса дейсің.

Анара Бауыржанқызы

Recent Posts

Қазақстанда футболдан EURO-2024 ойындары көрсетіледі

14 маусымда Германияның Мюнхен қаласында футболдан XVII Еуропа чемпионаты басталады. «Қазақстан» телеарадиокорпорациясы Еуро-2024 матчтарын тікелей…

1 день ago

Қазақстанда жаңа саяси партия тіркеледі

Орталық коммуникациялар қызметінде өткен брифингте әділет вице-министрі Ботагөз Жақселекова "Ынтымақ" саяси партиясы қашан мемлекеттік тіркеуден…

1 день ago

Астанада мас күйінде көлік басқарған 45 жүргізуші сотталды

Қазақстан Республикасының заңнамасында көлік құралын мас күйінде басқарғаны үшін әкімшілік жауапкершілікпен қатар қылмыстық жауапкершілік қарастырылған.…

1 день ago

Еңбек министрінің атынан жазылған хабарламалар — фейк

ҚР Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Светлана Жақыпованың атынан әлеуметтік желілер мен мессенджерлердегі ашылған…

1 день ago

Мұрат Әбділда сотқа жазасын ауыстыру жөнінде өтініш жасады

Осыдан 2 жыл бұрын әлеуметтік алауыздыққа бағытталған әрекет жасағаны үшін сотталған блогер Мұрат Әбділда сотқа…

1 день ago

«Мүгедек боп оралды»: Шымкентте әке баласын әскерилер бопсалағанын айтты

Шымкентте әскерилер жас жігітті комиссариатқа күштеп апарып, пара беруге бопсалаған. Мерзімді әскерге шақырылушы ақша таппай,…

2 дня ago